Páteční kafe s kolegy: Rozhovor s majitelem firmy
Páteční kafe s kolegy
Léňa  

Páteční kafe s kolegy: Rozhovor s majitelem firmy

Je tu pátek a s ním první díl slibovaného týdenního seriálu „Páteční kafe s kolegy“. Dnes jsem vytáhla na kafe našeho šéfa – majitele firmy, pana Jiřího Hoffmanna. Rozhovor byl velmi příjemný a celkem jsme se u něj i zasmáli. S Jiříkem jsme již pár let mimo jiné také přátelé, navíc si ve firmě všichni tykáme, rozhovor je tedy v uvolněném a přátelském duchu. Tady je:

Kdy ses rozhodl, že tohle budeš dělat? Kdy přišlo to rozhodnutí, že chceš prodávat nábytek a věnovat se tomuhle oboru?

Tak to už je spousta let nazpátek! Z počátku nešlo ani tak o nábytek, ale o to, že mě bavila práce s lidmi, věci týkající se obchodu a možná i nějaká kreativita, která s tím souvisí. Kdysi jsem v tomhle oboru brigádně začínal, zamiloval jsem si ho a nakonec jsem u něj i zůstal.

Je to Tvoje celoživotní práce? Nikdy jsi nedělal nic jiného?

/lehce překvapeně/ Vlastně ne!

Super! To se málokdy vidí. Jak dlouho už to je? Vzpomeneš si, kolik to je let, co tuhle práci děláš?

No…asi bych to dokázal spočítat, moment…28 let! Je to vůbec možný? /smích/

To, co mě na tom bavilo, bylo to, že to nakonec vyrostlo i v tu výrobu, kterou mám a vyrábíme věci, které nejsou běžně k mání, jsou prostě originální.

Jak bys popsal filozofii své firmy? Na čem si zakládáš?

Snažím se, aby zákazník vždy dostal kvalitu za rozumnou cenu a k tomu abychom mu poskytli co nejlepší servis. Rozhodně je pro mě velmi důležitý osobní přístup ke každému zákazníkovi, na něm si velmi zakládám.

Co Tě nejvíc na Tvojí práci baví?

Heh, no…když to dobře dopadne! /smích/

Nejvíc mě baví, když vidím, že je zákazník spokojený. Když nás doporučí dalším lidem, kteří si pak přijdou něco koupit nebo od nás chtějí něco vyrobit, je to pro mě jako pochvala za dobře odvedenou práci a ukázka toho, že jsou spokojení. Jinak by nás nikomu dalšímu nedoporučili. Super pocit je, když zákazníkovi něco vyrobíme na zakázku, dodáme mu to domů, namontujeme a on po čase přijde sem na prodejnu a řekne mi: „Pane Hoffmanne, všechno funguje jak má, děkuju moc, jsem spokojený.“ – to je to nejlepší.

A co Tě nejvíc baví z náplně Tvé práce?

Asi ta zakázková výroba a všechno kolem ní. Baví mě uzavřít dobrý obchod, kde jsou všichni spokojení. Baví mě ta kreativita, plánování, líbí se mi ten osobní kontakt s lidmi a moc se mi líbí, když je za námi vidět opravdu dobrá práce. Baví mě, ten výsledek, kdy prostě zákazník řekne: „Ano, takhle jsem si to představoval!“.

Co nejvíc nesnášíš na své práci?

Nejvíc mi vadí ta byrokracie. Vadí mi zdlouhavost – dodací lhůty určitých komponentů se teď neskutečně protáhly, ale to je aktuální problém asi všude a ve všech odvětvích. Mám velmi nabitý každý den a vadí mi, když si ho naplánuju tak, abych vše stihl a přijde mi do toho problém, který musím akutně řešit. Celý plán je pak ten tam a musím svou práci dodělávat večer, někdy i dlouho do noci. Když se to stane občas, nic se neděje. Když ale přijde období, kdy se to děje skoro den co den, vysává mi to pak potřebnou energii. Co mi ale energii vrátilo, byl Tvůj příchod a to, že jsme začali pracovat na něčem novém. Začalo se tady najednou něco dít, něco nového, zajímavého a to mě vytrhlo z dlouholetého stereotypu a nabilo novým elánem.

Děkuju, to mě moc těší a jsem ráda 🙂

Následuje otázka, na kterou bych se dnes asi snad ani nemohla nezeptat: Jak Tě ovlivnil covid a celé to období od začátku až do teď?

Covid prostě beru tak, jak přišel a tak, jak je. Nepatřím k lidem, kteří by, ať už z jedné nebo druhé strany, volili nějaké radikální přístupy k tomu celému tématu, i když si o tom myslím své. Covid dost dramaticky změnil stav maloobchodu, v podstatě nám ho tu rozbil tak, jak jsme ho u nás v Nábytku STYL znali do té doby. Na popud toho jsem se rozhodl, že nastal čas expandovat na internet a také se zapojit do on-line prodeje, být vidět víc na internetu a být aktivní na sociálních sítích. Šlo o snahu udržet pracovní místa těm, které v tom maloobchodě mám zaměstnané již dlouhá léta. Opěrným a záchranným pilířem pro nás byla zakázková výroba. Maloobchod by se sám o sobě těžko v té době, kdy se vše omezovalo a zavíralo, udržel. Pěkné to nebylo a obávám se, že to ještě pěkné úplně nebude…no, kéž bych se mýlil.

Změnilo se během toho „covidového období“ u Tebe něco? Myslím po pracovní stránce…přehodnotil jsi např. některé své priority, upravil sis pracovní režim, zjistil jsi, že chceš dělat něco jinak?

Jsem zvyklý se vždycky adaptovat celkem rychle na tu situaci, která nastane. Tohle období mě dovedlo, stejně jako spoustu dalších firem, k tomu, že je potřeba se posunout a trošku to celé zmodernizovat. Web jsme měli starý, sociální sítě téměř neaktivní a když se zavřela prodejna, neměli jsme jak prodávat zboží. Potřebovali jsme se prostě hnout z místa a to se nám naštěstí povedlo. Co se týče mého přístupu k práci, ten se snažím přehodnocovat už delší dobu a byl bych rád, kdybych si mohl někdy taky odpočinout /smích/. To byl samozřejmě vtip, konečně se mi už nějakou dobu daří nechávat si alespoň volné víkendy. To se mi v minulosti dlouhodobě nedařilo a jsem za to rád, že teď už ano. Život totiž není zase tak dlouhý a kdybych žil jen a pouze tou prací, mohlo by se za čas stát, že by mě přestala naplňovat a to nechci.

Jak tedy hodnotíš výsledek celé té situace kolem covidu ve vztahu k Tobě a firmě?

Jelikož se celý život řídím heslem, že pokud mě to nezabije, tak mě to může jedině nějak posílit, vyšel jsem z toho určitě silnější a s lepším pracovním režimem, což je fajn. Rozhodně nemůžu říct, že je úplně vyhráno. Osobně si myslím, že nás čekají ještě markantní ekonomické potíže a tím nemyslím konkrétně naší firmu – beru to obecně, protože to má samozřejmě globální dosah a jsem zvědavý, jak to bude pokračovat. Co se ještě bude nebo nebude dít si vůbec nedovolím tvrdit. Myslím si, a chtěl bych se mýlit, že to špatné nás teprve ještě bohužel čeká, nicméně myslím, že jsme připravení a děláme všechno pro to, abychom to zvládli co nejlíp. Na prodejně prodáváme zboží, které je lepší si osobně vyzkoušet, sednout si na sedačku, lehnout si na matraci, vyzkoušet si polohovací rošt a podobně. Co jde ale prodávat přes internet, to tam máme a myslím, že nám to velmi pomůže. Nejde taky jen o prodej ale také o reklamu. Naše klientela na prodejně je tvořena spíše staršími lidmi, chtěl bych více zacílit i na ty mladší.

Jak se připravuješ na další období? Minulý rok na podzim se všechno po létě opět zavíralo. Myslíš, že to tak bude i letos?

Rád bych se mýlil a věřil, že se nic nestane, ale obávám se, že se stane, pokud se nestane zázrak. Jestliže jsme byli ale minulý rok nepřipravení, letos tomu tak nebude a děláme všechno pro to, abychom to v případě dalších restrikcí ustáli co nejlépe. Pokud opět přijde omezení typu „máme zase zavřeno“, chtěl bych, abychom na to plynule navázali tím, že kompletně přejdeme do toho virtuálního prostředí a pojedeme dál.

Rozhodně se nepřipravíme na to, co se stane se zakázkovou výrobou. Neustále a velmi rapidně rostou ceny a výrazně se prodlužují dodací lhůty, a to nejen v nábytkářském průmyslu. Některé věci dokonce aktuálně vůbec nejsou dostupné! Například úchytky, o kterých by si člověk řekl, že jsou naprostou banalitou, jsou dnes velkým problémem, zkrátka nejsou. Otázkou je, kam ten růst cen povede a kde bude mít svůj vrchol, jestli to bude krize nebo úplně absolutní průšvih. Tohle jsou věci, u kterých nedokážeme úplně odhadnout, jak to v budoucnu bude vypadat a těžko se na ně připravuje, ale děláme pro to maximum.

Co Ty jako šéf a zaměstnanci? Co bys řekl, že je Tvou předností nebo naopak slabinou?

To by měli asi hodnotit ostatní a ideálně tak, aby mluvili vážně pravdu. Sám jsem zvědavý, co Ti odpoví. Jsem toho názoru, že pokud vytvořím svému zaměstnanci v práci takové prostředí, že kvůli mému egu nebo hlouposti nebude chodit do práce rád, výsledky tomu budou odpovídat a to bych nerad. Nehrajeme si tu na šéfy a zaměstnance, jsme spíš prostě kolegové a šéf nastoupí pouze tehdy, když kolegové nedělají něco tak, jak by měli.

Co firemní kultura? Máš také nějaké své zásady týkající se vedení?

Vždycky jsem chtěl, aby se udělalo to, co je potřeba a co považuji za správné nebo nutné. Když ale někdo přijde a vysvětlí mi, že to, co chci je špatně a proč, jsem připravený svůj názor přehodnotit. Není to tak, že co řeknu je svaté, i já se můžu mýlit. Když si jsem ale jistý, dokážu i zvýšit hlas. Dřív jsem byl celkem výbušná povaha, dnes to už nedělám. Mně samotnému to bralo energii.

Kam bys chtěl firmu „dostat“? Máš v plánu třeba v budoucnu rozšířit firmu nebo pracovní tým?

S nabíráním nových lidí do týmu to není úplně jednoduché. Je velmi náročné najít opravdu kvalitního člověka. V současné době tedy těžko říct…

Za rozšíření teď považuji náš nový e-shop, jinak rozšiřovat firmu aktuálně neplánuji, spíš mi jde o to, abychom co nejlépe dělali to, co děláme už X let.  Taky bych chtěl zlepšit organizaci všech pracovních procesů v rámci firmy, to totiž souvisí s tím, abych si mohl vzít taky nějaké volno /smích/.

Na závěr bych se Tě chtěla zeptat na trendy v bydlení pro rok 2021. Zakázkovou výrobu si řešíš sám, vidíš u objednávek taky nějaký trend, který se Ti teď v projektech hodně opakuje?

Zakázková výroba je opravdu hodně rozmanitá. Záleží na tom, jaký styl má ten či onen zákazník. Dále také záleží na tom, jestli má svou vlastní představu nebo jestli jsme s ním vytvářeli návrh ve spolupráci se Soňou Jiránkovou (naše dlouholetá obchodní partnerka, interiérová designérka – více Vám ji představíme v článku, který vyjde příští týden, pozn. red.).

Nejoblíbenější jsou nyní bílé kuchyně, obvykle v extra vysokém lesku. Bílá je totiž nadčasová. Dost kuchyní teď taky děláme bezúchytkových. Trend bezúchytkového otevírání skříněk je rok od roku silnější. Za mě však hezká úchytka dodá šmrnc i kuchyni, která by byla jinak nudná.

Co se týče dřeva, nejoblíbenějším dřevodekorem jsou různé struktury dubu, a to nejen ty standardní, ale také různé barevné modifikace (moření do různých odstínů, pozn. red.). Trhu absolutně vévodí dýha a to v dekorech, který je nejčastěji vidět buď ve velkých nábytkových řetězcích nebo reklamách v televizi. Mezi nejoblíbenější patří např. dub bardolino nebo dub sonoma, který je dlouhodobě nejžádanějším.

A jsme u konce! Děkuji a příjemný rozhovor.

Také děkuji 🙂

 

Nábytek STYL Turnov

Vyberte si vybavení svého domu, bytu či zahrady kdykoli a z pohodlí domova

Navštivte náš e-shop a vyberte si ze stovek produktů pro Vaši domácnost, zahradu, balkón či terasu

Vyrazit nakupovat >>